مختصری از زندگی نامه امامزاده حسن علیه السلام

نسبت شریف امامزاده حسن علیه السلام با هشت واسطه به امام حسن مجتبی علیه السلام منتهی می‌شود. وی سید جلیل‌القدر و بزرگوار بود. اکثر اجداد و پسر عموهای او از بزرگان سادات مدینه، طبرستان آمل و شهر ری بودند.

سید حسن بن ابی الحسن زید ین امام حسن مجتبی علیه السلام در سالیان آخر حکومت بنی امیه، امیر مدینه منوره بود و از بزرگان سادات این شهر به شمار می آمد و مدتی تولیت فدک را عهده دار بود. او دارای هفت فرزند پسر بود که ابوالحسن اسحاق معروف به کوکبی یکی از آن هاست که جد امامزاده حسن علیه السلام تهران است. او فرزندی به نام هارون داشت که سیدی محترم و دیندار بود و توسط مزدوران هارون‌الرشید دستگیر و سپس روانه زندان شد. فرزند او سید جعفر بن هارون پس از استقرار دولت علویان در طبرستان به این منطقه مهاجرت کرد و سپس در حمله یعقوب لیث صفاری به حسن بن زید داعی (موسس دولت علویان طبرستان) کشته شد. او فزرندی به نام محمد داشت که در نبرد با فرزند یعقوب بن لیث صفاری که نامش رافع بود در آمل کشته شد و اینک دارای زیارتگاهی در آمل است.

ظاهرا پس از عقب نشینی‌ها و شکست های علویان طبرستان، فرزندان سید حسن بن جعفر بن هارون از طبرستان به ری مهاجرت کردند و سید احمد، معروف به خطیبی که از خطبای دولت علویان طبرستان بود به ری مهاجرت کرد و در این شهر فرزند او سید ابوعبدالله محمد، معروف به عزیزی رشد و نمو نمود و از مشاهیر سادات شد. او در این شهر صاحب چند فرزند بود که یکی از آن ها سید حسن و دیگری سید حسین امیری است که برخی سید حسین را امیر شهر ری یا یکی از شهرهای طبرستان می دانند.

متاسفانه در منابع موجود از تاریخ وفات و یا شهادت امامزاده حسن علیه السلام گزارشی به ثبت نرسیده است.

 



Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/emamzade/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420